Facebook pixel
Back to Blogs
Blog Img

Több generáció a munkahelyen

Ma már a vállalatoknál nem ritka, hogy egyszerre 2-3 vagy akár 4 generáció dolgozzon együtt. Ez számos előnnyel ugyanakkor hátránnyal is jár mind a munkaadó mind a munkavállaló szempontjából.

Baby Boomer generáció

Legidősebbek a Baby Boomer generáció tagjai, akik 1943 és 1965 között születtek. Többnyire magas-vezető pozíciót töltenek be, hatalmas tudással és tapasztalattal rendelkeznek az adott területen. Elkötelezettek a munkahelyük és hivatásuk iránt, önbecsülésüket pedig hajlamosak szakmai eléréseikhez kötni. Szeretnek csapatban dolgozni, tudják, hogy a kemény munka meghozza a sikert így nem sajnálják az időt a karrierjüktől. Mivel az önértékelést a szakmai sikerhez kötik, - ami sok munkával jár – így számukra nehéz megtalálni az egyensúlyt a munka és a magánélet között. Versenyszelleműek, fő motivációjuk a pénz, a presztízs, hogy a ranglétrán minél magasabbra jussanak.

X generáció

Az 1966 és 1980 között születettek a X generáció tagjai. Rugalmasabbak és önállóbbak a munkahelyen, kisebb hangsúlyt fektetnek a csapatmunkára, valamint ha probléma merül fel, azt igyekeznek többnyire külső segítség nélkül megoldani. Munkahelyük iránt nem annyira elkötelezettek, mint a Baby Boomer generáció tagjai, ami azzal jár, hogy könnyebben váltanak munkahelyet, valamint jobban odafigyelnek a munka-magánélet egyensúlyára. Motiváló számukra, ha munkavégzésük során autonómiát élveznek a saját hatáskörükben, valamint visszajelzést kapnak munkájukat illetően.

Y generáció

Az Y generáció tagjait ezredfordulós generációnak is szokás nevezni, 1981 és 1994 között születettek. Nevelésükben nagy szerepe volt annak, hogy a szüleik házon belül biztosították a szellemi és testi fejlődéshez szükséges feltételeket. Előszeretettel alkalmazzák a legújabb technológiát a munkahelyen, könnyen és gyorsan tanulnak. A munkahelyi hierarchia nem vonzó számukra, elutasítják a felülről lefelé csorgó információáramlást és fontos szerepet kap a munka-magánélet egyensúlya. Ezen generáció kulcsszava a rugalmasság. Egyik legnagyobb motivációs tényezőként a flexibilis munkavégzést tartják számon mind térben, mind időben, de nem elhanyagolható a(z) – gyors – előrelépési és fejlődési lehetőség sem. Számukra fontos, hogy a munkáltató értékrendjével is azonosulni tudjanak, valamint, hogy csapatban dolgozhassanak.

Z generáció

A Z generáció képviselői az 1995-2010 között születettek. Bár még csak „fél lábbal” vannak bent a munkaerőpiacon fontos szerepet kapnak, hisz nincs olyan munkahely, ahol ez a generáció ne lenne képviselve. Az internet korában nőttek fel, hatalmas technikai tudással rendelkeznek, így remek munkaerővé válnak. Teljesen természetes számukra, hogy egyszerre több dologgal is foglalkoznak (multitasking), hozzá vannak szokva a gyors információáramláshoz és a folyamatos változáshoz. Motiválja őket a szabadság és az önmegvalósítás lehetősége a munkahelyen, de a támogatói környezet és a tanulási-fejlődési lehetőség sem elhanyagolható egy Z generációs munkavállaló esetében. Ők azok, akik számára a legfontosabb a munka-magánélet közötti egyensúly és ha nem elégedettek a munkáltatójukkal, nem várnak, továbblépnek.

Ahány generáció annyiféle prioritás és munkamorál. A többgenerációs munkahelyeknek egyik legnagyobb előnye, hogy a vállalati kultúra gyorsan fejlődik, hisz a különböző generáció tagjai össze tudják adni a tudásukat, így egy adott problémát a csapat több szemszögből tud elemezni. A különböző nézőpontok által gyorsabban és hatékonyabban található megoldás a felmerült helyzetre. A generációk egyéni jellemzői teszik olyanná a céget, amilyen. Minél fiatalabbak a munkavállalók, annál nagyobb valószínűséggel használja a cég az újabb technológiákat, ami végső soron a hatékonyság és a versenyképesség növeléséhez vezethet. Egy informatikai szaküzlet esetében egy fiatalabb munkavállaló hatékonyan kezeli a cég közösségi média fiókját és tartja a kapcsolatot a célközönséggel azon keresztül, míg az idősebb, X generációs szerelő kolléga, a hatalmas tudása és tapasztalata által képes gyorsan és jól megjavítani a hibás számítógépet. A cég egyszerre van jelen a közösségi médiában és kommunikál a vásárlókkal, miközben magas minőségű és gyors szolgáltatást nyújt.

Hátrányok

Az éremnek mindig két oldala van, így a multigenerációs csapatoknak is vannak hátrányai. A többgenerációs munkahelyen jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetni a konfliktusok kezelésére és azok megakadályozására, valamint a csapat koordinálása is fokozottabb odafigyelést igényel, hiszen a munkavállalók eltérő munkamorál és értékrend szerint ítélik meg a világot, különböző módon kommunikálnak, valamint az igények - nem csak generációnként, de - egyénenként is eltérőek. Egy X generációs jobban szeret egyedül dolgozni, míg egy Y vagy Z generációs munkatárs preferálja a csapatmunkát. A fiatalabb munkavállalók számára a fizetésnél fontosabb szempont a rugalmas munkaidő és a home office lehetőség, míg az idősebb vezetők szemében a fizetés és a presztízs az, ami igazán számít. Ha a munkáltató nem hajlandó a fiatalabb generáció igényei felé nyitni, könnyen kegyvesztetté válhat az Y és Z generációs munkavállalók szemében, éppen ezért a folyamatos fejlődés és versenyképesség érdekében időről-időre alapjaiban kell újragondolni a vállalati kultúrát és a szervezeti struktúrát.

Ha úgy érzi támogatásra van szüksége a megfelelő munkaerő megtalálásában, vegye fel velünk a kapcsolatot az alábbi linkre kattintva: https://www.kellyservices.hu/hu/branches