Jelölt Ghosting

Jelölt Ghosting

Petra Pordany • márc. 07, 2023

Jelölt Ghosting - az új dilemma

A munkáltatóknak egyre nehezebb lépést tartaniuk és felvenniük a megfelelő pályázókat.

A jelölt ghosting egyre szélesebb körben elterjedt problémává vált, ezáltal a vállalatoknak még nagyobb kihívást jelent a megfelelő munkaerő felvétele. A recruiterek heteken át keresik és interjúztatják a potenciális pályázókat. Miután kiválasztják a megfelelő jelöltet és készen állnak arra, hogy felkeressék az ajánlattal kapcsolatban, nem kapnak választ. Hiába próbálkoznak telefonhívással, e-maillel, vagy SMS-sel. A ghosting alatt azt értjük, amikor minden kommunikáció hirtelen megszakad figyelmeztetés és magyarázat nélkül.


Gyorsan elterjedt a kifejezés a toborzás világában, miután egyre több jelölt hagyta ki az állásinterjúkat, nem adott visszajelzést az állásajánlat után, vagy nem jelent meg az első munkanapon annak ellenére, hogy elfogadta az ajánlatot.

Minden recruiter találkozott már olyan jelölttel, aki nem válaszolt az állásajánlattal kapcsolatos hívásokra, e-mailekre, SMS-ekre, vagy olyan új munkavállalóval, aki nem jelent meg a munkahelyén, vagy olyan alkalmazottal, aki szó nélkül lelépett és soha többé nem hallott felőle.


A jelöltek miután aprólékosan előkészítették önéletrajzukat és kísérőlevelüket, évekig izgatottan várták a munkáltatók válaszait. Részt vettek az interjúkon, majd nem kaptak visszajelzést a kiválasztási folyamat után. A toborzók nem vettél fel a telefonhívásokat, nem válaszoltak a jelöltek üzeneteire, akik érdeklődni szerettek volna, hogy hol tart a folyamat.

Korábban a ghosting annyira szokatlan volt a munkáltatóknak, hogy valóban baleset vagy családi vészhelyzet miatt aggódtak, amikor egy alkalmazott nem jelentkezett. Ma már olyan gyakori eset, hogy nem jelennek meg a munkavállalók, hogy a vállalatok már természetesnek veszik és folyatják a toborzást a helyére.


Most fordult a kocka. A mai piacon az álláskeresők és a munkavállalók vannak a vezetői székben.

Tapasztalt pályázóknál is előfordul, hogy nem válaszolnak a telefonhívásokra és az interjú után figyelmen kívül hagyják a recruiter üzeneteit az állásajánlattal kapcsolatban.

A munkavállalók számtalan álláslehetőséggel találkoznak nap mint nap a piacon. Következmények nélkül meg tudják tenni, hogy megszakítják a kommunikációt, ha nem elégedettek tovább állnak. Ennek okai eltérőek lehetnek.

A leggyakoribb az, hogy másik állásajánlatot kap, alacsony volt a kompenzáció, nem volt elégedett a juttatásokkal, a kiválasztási folyamat során nem volt megfelelő a kommunikáció.


Ha szeretnénk megoldani a problémát, akkor javítani kell a folyamatokon és alkalmazkodni kell a pályázók igényeihez.

A mai digitális világban fontos a gyorsaság, hiszen a munkalehetőségek száma óriási. A jelöltek elveszítik az érdeklődésüket és gyorsan meghátrálnak, ha a kiválasztás folyamata lassú.

A munkáltatóknak ma már gyakran az álláskeresőkhöz kell alkalmazkodniuk és az ő feltételeik szerint kell folytatni a kiválasztási folyamatot.


A toborzás során fontos a folyamatos kapcsolattartás a jelöltekkel. A kommunikációval tudjuk a jelöltek érdeklődését fenntartani. A rendszeres kommunikáció a felvételi folyamat minden lépésénél nélkülözhetetlen. Ahhoz, hogy a jelöltek érdeklődését fenntartsuk gondoskodni kell róluk a felvételi folyamat minden szakaszában. A jelentkezéstől kezdve az utolsó interjúig minden lépésnél éreztetni kell a jelöltekkel, hogy bevonjuk őket.


Fontos a jelöltek részéről is a megfelelő kommunikáció. Amennyiben úgy döntesz, hogy a pozíció nem megfelelő számodra bármely okból kifolyólag, vedd fel a céggel a kapcsolatot és tudasd velük, hogy vissza szeretnéd vonni a jelentkezésedet. A munkáltató sok időt fektet a potenciális jelölt felkutatására és az interjúztatásra, ezért is fontos, hogy időben tudjanak róla, ha valaki szeretne visszalépni.

A jelöltek gyakran visszalépnek, ha a munkáltató nem kezeli rugalmasan a folyamatot. Ha a jelöltek úgy érzik, hogy törődnek velük, nagyobb valószínűséggel maradnak hűségesek a folyamathoz. Rugalmasságot tudunk nekik biztosítani, ha alkalmazkodunk például a pályázó időbeosztásához azzal, hogy akkor interjúztatjuk, amikor neki alkalmas az időpont, akár munkaidő után is.



A ghosting nem fog megszűnni, de csökkenthető a mértéke. A recruiterek nagy szerepet játszanak ennek elérésében. Ha nem fektetünk bele elég energiát, akkor a jelöltjeink sem fognak. Ha zökkenőmentesen szervezzük a folyamatot, a jelölteket megfelelően informáljuk és elkötelezettek maradnak, akkor nagyobb eséllyel tudjuk megtartani őket.








 









Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

Share by: