Facebook pixel
Vissza a Blogokhoz
Blog Img

Mit tehetünk a munkahelyi kiégés ellen

Betölteni egy pozíciót eleinte mindig izgalmas: megismerni a cég működését, a kollégákat, a munkahelyi környezetet, barátkozni a ránk szabott feladatokkal, viszont ha egy bizonyos ideje ugyanazt a munkát végezzük, ugyanott, ugyanazokkal az emberekkel, az monotonná és unalmassá válhat. Dde mit tehetünk ellene?

A WHO a kiégés fogalmát a munkához kapcsolja és azt hangsúlyozza, hogy nem szabad az élet más területein szerzett tapasztalatok leírására alkalmazni.

Jellemzői:

  • Kimerültség érzése

  • Mentális távolság, cinizmus, negativitás a munkával kapcsolatban

  • Csökkent munkahelyi hatékonyság

Ha ezeket érzed magadon, akkor valószínűleg a kiégés határán táncolsz. Az ember első gondolata erre az, hogy munkát vált, ami valakinek megoldás lehet, viszont nem ez az egyetlen és kizárólagos megoldás.

A kiégés azt jelenti, hogy lassítanod kell a tempón és magadat kell előtérbe helyezned, amit ha megteszel, akkor után nemcsak a munkádban, de a magánéletedben is pozitív változásokra számíthatsz.

Ahhoz, hogy tenni tudj ellene bármit is, először tudatosítanod kell magadban a tényt. Egy nagyon jellemző indikátora a kiégésnek az, hogy hiába alszol sokat, mégsem kelsz fel másnap kipihenten.

A kiégés tünetei:

  • Krónikus fáradtság

  • Álmatlanság

  • Feledés / csökkent koncentráció és összpontosítás

  • Gyakori megbetegedés

  • Étvágytalanság

  • Depresszió

  • Harag

Ha a tünetek kihatással vannak a munkádra és a magánéletedre is, akkor érdemes szakemberhez fordulni segítségért, ugyanakkor vannak olyan dolgok, amelyeket te magad is megtehetsz.

1. Beszélj a főnököddel!

Ne félj beszélni a főnöködnek a problémádról! Valószínűleg ő is tisztában van a jelenséggel, ezért meghallgat és segít megoldást találni a problémádra. Mielőtt beszélgetést kezdeményeznél, próbálj meg a lehetséges kiúton gondolkodni, amitől úgy látja ő is, hogy komolyan veszed a szituációt és változtatni akarsz, nem pedig így akarod a frusztrációdat levezetni. Térj ki arra is, hogy mennyire szeretsz itt dolgozni, de lehet, hogy jót tenne egy kis szünet. Ha jó munkáltató, akkor meg fogja érteni. Ha értékelnek, te pedig alázattal és profizmussal közelíted meg ezt a nehéz témát, akkor megpróbál megoldást találni a helyzetre.

2. Tarts szünetet!

Ahhoz, hogy feltöltődj, és újult energiával vágj bele a munkába elengedhetetlen a vakáció. Azok az emberek, akik rendszeresen járnak nyaralni bizonyítottan kevesebbet stresszelnek, kevesebb az esélye a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának, sokkal pozitívabb a jövőképük és motiváltabbak.

3. Szeresd meg újra a munkádat!

Azalatt az idő alatt, míg szüneten vagy, tarts számvetést, és gondolkozz el azon, hogy miért vagy hálás a munkádért, milyen eredményeket értél el benne. Próbáld meg a negatív gondolataidat pozitív gondolatokká alakítani, ezt a hozzáállásod is követni fogja.

4. Tudd a határaidat!

Ha több munkát vállalsz el annál, amennyit el tudnál végezni, az szépen lassan a kiégéshez vezet, pluszban még haragot is fogsz táplálni a főnököd és a munkahelyed iránt.

5. Tarts szünetet munka közben is!

Mindegy, hogy honnan dolgozol: irodából, otthonról, kávézóból, találj mindig időt arra, hogy tarts egy kis szünetet és szellőztesd ki a fejed! A végtagjaink átmozgatása és a hidratálás nagyon fontos, ezért ha mást nem is, de egy pohár vízért és egy is nyújtózkodásért óránként állj fel a székedből!

Ezeknek a betartásával csökkenthető a kiégés veszélye, de ahány ember, annyi szükséglet. Az igényeink folyamatos monitorozása elengedhetetlen a kiegyensúlyozott munka-és magánélethez.

Amennyiben úgy érzed, hogy a kiégést egy új állással előznéd meg, nézz szét pozícióink között az alábbi linkre kattintva: https://www.kellyservices.hu/allasok