Facebook pixel
Back to Blogs
Blog Img

Az érzelmi intelligencia

Az EQ – azaz érzelmi intelligencia – fogalma több, mint 80 évvel ezelőtt került a köztudatba, akkor még szociális intelligencia néven, ám meglepő módon csak a 90-es években vált fogalommá. Az érzelmi intelligenciánk azt mutatja meg, hogy mennyire vagyunk képesek helyesen felcímkézni és megkülönböztetni érzelmeinket, hogyan kezeljük és kísérjük figyelemmel a másik fél érzéseit, és ezen információ alapján milyen döntéseket hozunk. 

Hiszed vagy sem, az EQ-nak hatalmas szerepe van a munkahelyen is. 

Kapcsolatok kiépítése

A nagyobb érzelmi intelligenciával rendelkező emberek a munkahelyen magasabb szintű, őszintébb kapcsolatokat képesek kiépíteni, mivel jobban megértik a másik fél vágyait és bánatát,ezáltal erősebb empátiát tudnak biztosítani a beszélgetőpartner felé. Az ezáltal megszerzett kapcsolati tőkét az életben számos más helyen kamatoztatják.

Motiváltság

Ehhez elsősorban jó önismeretre van szükség. Tudni kell mi az, amitől mélypontra kerülünk, és mi az, ami segít átvészelni azt. Ennek a munkahelyen is fontos szerepe van,hiszen,ha időnként úgy érezzük, hogy összecsaptak a fejünk felett a hullámok tudjuk,hogy mivel lehet magunkat motiválni. Ha ezt a képességünket kiegészítjük némi empátiával, akkor arra is képesek leszünk, hogy a másikat motiváljuk, amely már nem csak a személyes, de a cég teljesítményére is jelentősen kihat. 

(Non) Verbális hatás

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a kommunikáció 70%-a nonverbálisan, azaz testbeszéddel történik. Az EQ-val rendelkező emberek ugyanakkor tudják, hogy mely gesztus mit üzen a másik félnek,hogy milyen hatást gyakorolnak éppen rá.Nem mindegy, hogy beszélgetéskor a kezünket zsebre, vagy keresztbe rakjuk, vagy éppenséggel lábunk oldalra vagy a beszélgető partner irányába néz.Sokan nem tudják például, hogyha beszélgetés közben fejedet picit jobbra fordítod és szemöldöködet felemeled,a beszélgetőpartneredre nyomást helyezel,feszültséget keltesz benne.És ez még csak a jéghegy csúcsa,sok más dolgot is elárulsz magadról szavak nélkül is.Ha tisztában vagy a testbeszéddel a munkahelyeden is “extra” információkhoz juthatsz, hiszen nyilvánvalóvá válik hogyan viszonyulnak a kollégák egymáshoz.

Önértékelés.

Ahhoz,hogy pontosan tudjuk magunkat értékelni, ahhoz elengedhetetlen a megfelelő önismeret.Tisztában kell lennünk saját képességeinkkel, érzelmeinkkel, valamint persze azzal, hogy mire vagyunk képesek. Ezek alapján már pontosabban meghatározhatjuk céljainkat rövid és hosszútávon egyaránt. Mondanunk sem kell, ez is jelentősen befolyásolja, hogy milyen munkahelyet választunk.

Konfliktuskezelés

A konfliktuskezelés alapját az empátia adja meg.Ha megértjük a másik fél érzelmeit, akkor az ő szemszögéből is láthatjuk magát a problémát.A konfliktuskezelésnél a leghatékonyabb, ha higgadtan, logikus érvek mentén oldjuk meg a problémát. Ne feledjük, hogy a hűvös fej és kimért beszéd sokkal hatásosabb, mint a kiabálás, ordibálás. A megfelelő konfliktuskezelés a csapat teljesítményére is jelentős hatással van, főleg a nehéz időkben.

Hatása a munkahelyre

Összességében elmondható, hogy magasabb érzelmi intelligenciával rendelkező emberek nagyobb empátiára képesek, jobban kezelik a stresszt és a konfliktusokat, képesek nyomás alatt is megőrizni nyugalmukat.Ezek azok a tulajdonságok, amelyeket sajnos nem feltétlenül tanítanak, magunknak kell elsajátítanunk.

Amennyiben felkeltettük érdeklődésed állásaink iránt, kattints az alábbi linkre és nézd meg ajánlatainkat: https://www.kellyservices.hu/allasok

Ha pedig kapcsolatba lépnél velünk, azt itt teheted meg: https://www.kellyservices.hu/branches