Facebook pixel
Back to Blogs
Blog Img

5 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére

A munkahelyi stressz komoly probléma, nem csak hazánkban,
de világszerte is. Az Amerikai Pszichológiai Társaság kutatása szerint az
amerikai munkavállalók több, mint harmada krónikus stresszben szenved, ami évente
dollármilliárdos károkat okoz az amerikai vállalatoknak. Ami ennél is
fontosabb, hogy ez komoly hatással van az életedre a munkahelyen és azon kívül.
Azonban nem minden stressz rossz stressz. A szakértők különbséget tesznek
jótékony és kártékony stressz közt. Az biztos, hogy egy bizonyos mennyiségű
szükséges, hogy az ember motivált maradjon és a feladataira tudjon
koncentrálni. A probléma akkor keletkezik, amikor a jótékony stressz
felgyülemlik és az ember nem tudja kellőképen levezetni.

Hogyan lehet tehát a negatív stresszt hatékonyan kezelni?

1. Elegendő és megfelelő alvás

A kialvatlanság erősen gátolja még a normál mennyiségű
stresszel való megbirkózást is. Mit tudsz tenni, hogy helyreállítsd
bioritmusod? Nyolc óra alvás! Nem tudsz teljesítőképességed csúcsán lenni
megfelelő mennyiségű alvás nélkül. A legjobb módja a ennek, ha minden este
ugyanakkor fújsz takarodót. Ezáltal minden reggel ugyanakkor fel tudsz kelni,
óra nélkül, természetes módon. Viszont ügyelj rá, hogy ezt hétvégén is tartsd,
akármennyire is csábító a délig alvás. Ha problémád van az elalvással, akkor
gondold végig az esti rutinod. Esetleg tévére alszol el? A vizuális ingerek
folyamatosan aktívan tartják agyunkat és nehezítik az elalvást. Kapcsolj ki
minden képernyőt egy órával alvás előtt!

2. Helyes táplálkozás

Sokan pont a felgyülemlett stressz miatt kezdenek el
egészségtelenül étkezni. Amikor nagy nyomás alatt vagyunk az agyunk egy
hormont, a kortizolt bocsájtja ki, aminek hatására kívánjuk meg a sós, zsíros
és édes ételeket. De az ideiglenes öröm, amit adnak valóban csak átmeneti és
inkább letargikussá tesz minket ezáltal még inkább növelve a stresszt, amit
érzünk. Mit érdemes tehát enni? Magas rosttartalmú gyümölcsök és zöldségek,
tészták, teljes kiőrlésű kenyérfélék, magas fehérjetartalmú húsok, mint például
csirke. Valamint az úgynevezett „szuperételek”, mint például a fekete áfonya
vagy étcsokoládé. Ezek tele vannak kedvjavító antioxidánsokkal.

3. Rendszeres mozgás

A testmozgás endorfint szabadít fel agyunkban, ami a
boldogságért felelős szervezetünkben és segít a stresszoldásban. Napi legalább
30 perc mozgás lenne a legoptimálisabb, de sokan ezt nem tudják napirendjükbe
beépíteni. De erre is van megoldás! Ha úgy érzed, hogy túl nagy a feszültség,
akkor állj fel, sétálj vagy nyújtózkodj egyet. Már ez elég arra, hogy a vér
áramolni kezdjen és beinduljon az endorfintermelődés. Ha ez nem elég, akkor
használd ki a munkahely adta lehetőségeket. Kérvényezz egy állítható magasságú
asztalt, aminél állva is tudsz dolgozni. Sétálj, amikor csak munkád megengedi,
akár egy telefonos interjú vagy megbeszélés közben. A friss levegő és a mozgás
nem csak stresszmentesebbé tesz, de hatékonyabban fogod tudni végezni munkádat
is.

4. Egy jól tervezett nap

Sokan csak hajtanak és hajtanak egész nap és úgy hiszik,
hogy így a lehető legtöbbet tudják kihozni a munkanapból. Ehelyett a
hatékonyság csökken és a stresszszint csak folyamatosan növekszik. Vedd hasznát
a naptáradnak és tervezd meg a heted. A legfontosabb, hogy készíts egy egyértelmű
fontossági sorrendet. Ne próbálj meg egyszerre minden munkát elvégezni, legyen
mindig csak 2-3 feladatod egyszerre. Ne feledd, a pihenés is a munka része!
Tervezz be pihenőket is a napodba! Minden 90 perc aktív munka után, menj el
sétálni, nyújtózkodj egyet, kapcsolódj ki valahogy 10 percig.

5. Barátok és család

Könnyen eltávolodhat barátaitól és családjától az ember, ha
folyamatosan dolgozik és túlórázik. Szervezz minden héten valamilyen programot,
ahol ki tudsz kapcsolódni. Ne beszéljetek a munkáról és felejtsétek el az
okostelefonotokat, csak érezzétek jól magatokat!

Sajnos nem tudjuk elkerülni vagy teljes egészében
eltávolítani a stresszt a munkahelyről, de ez nem azt jelenti, hogy kezelni sem
lehet. A karrierút során te vagy a legfontosabb, ne hagyd, hogy a stressz
tönkre tegye mindennapjaidat.