Kiégés – Mik a korai jelei és mit tudunk tenni ellene?

Kiégés – Mik a korai jelei és mit tudunk tenni ellene?

 

A HSE (Munkahelyi egészség és biztonságért felelős Brit szerv) szerint, 2017-ben nagyjából 15.4 millió munkanap veszik el a munkahelyi stressz miatt. 595 ezer brit munkavállaló szenved mentális egészségügyi problémákban, mint a depresszió és szorongás és az elmúlt 12 hónapban 239 ezer új eset volt. Ezen felül pedig az úgynevezett önkényszeres túlóra jelensége is intenzíven felütötte a fejét. Ez a jelenség nem más, mint, hogy a szükségesen felül is marad az ember munkaidő után. Míg 2010-ben ez csupán 26% volt, 2018-ban ez már 86%-ra növekedett, ami erősen összekapcsolható a munkahelyi stressz előfordulásával is.

Ha folyamatosan stresszben élsz, akkor nagy esélyed van a kiégésre. A legtöbb ember ezt csak akkor veszi észre, amikor már túl késő. A probléma forrása mellett megjelenik a stressz hatása is és ennek a kettőnek a kezelése egyszerre csak több stresszhez vezet. De ez a helyzet megakadályozható azáltal, hogy figyeljük a kiégés korai jeleit és már akkor megpróbáljuk orvosolni a helyzetet.

  • Túlhajtás

Ha lefekvés előtt és felkelés után is egy munkahelyi feladat vagy határidő foglalkoztat, az probléma és gyorsan stresszhez vezethet. Ennek következtében gyorsan az ellentétjére fordulhat a helyzet. Amikor elkezd nem érdekelni a munkád vagy valamilyen személyes problémád, inkább csak nem foglalkozol velük vagy elkerülöd őket. A kiégés legelsői jelei megjelentek.

  • Tehetetlenség

A stressz gyakran ahhoz vezet, hogy az ember folyamatosan siet és minél többet, minél gyorsabban akar elvégezni. Mindenki ismeri az állandó határidők elnyomó érzését. A kiégés, ezzel szemben tehetetlenséget és reménytelenséget érzet. Az érzés, hogy akármit is teszel, annak semmi hatása nem lesz a helyzetedre és nem fog semmilyen valós változást eredményezni.

  • Tompa érzelmek

A stressz hatására gyakran lobbanékonyabbak vagyunk. Sokkal könnyebben felidegesítjük magunkat akár apróságokon is. A tompaság azonban a kiégés jele. Úgy érezheted, hogy nincs energiád reagálni, hogy nem tudsz izgulni vagy aggódni már.

 

Ha ezen tünetek bármelyikét észreveszed magadon, akkor itt az ideje tenni ellene, mielőtt túl késő lenne! A következő lépéseket kell megtenned, hogy a helyén tudd kezelni ezt a problémát:

  • Beismerés

Az első és legfontosabb teendő. Csinálj egy listát mindenről, ami aggaszt, akkor is, ha úgy érzed, hogy nincs semmi behatásod rá. Tedd ezeket fontossági sorrendbe vagy aszerint, hogy melyik van a legnagyobb hatással rád, így megkapod, hogy melyikkel kell először foglalkoznod.

  • Aktív kezelés

Talán lehetetlennek tűnik, de észre fogod venni, hogy sok probléma vagy akadály csak azért tűnik annak, mert nem volt motivációd vagy erőd foglalkozni velük. Kiváltképp fontos a munkahelyen, ugyanis a legtöbb menedzser bármit megtenne azért, hogy megtartson. Tehát inkább átsegítenek a kiégésen, minthogy segítenének megoldani azt. Így tudsz eljárni ilyenkor:

  1. Magyarázd el, hogy mit és hogyan érzel. Már az, hogy beszélsz a problémáról segít feloldani a tehetetlenséget és esélyt ad a főnöködnek, hogy tegyen érted.

  2. Kérdezz utána, hogy milyen új felelőségeket tudnál magadra vállalni vagy milyen tréningekben tudnál részt venni. Nagy segítség tud lenni, ha ki tudsz szállni a mindennapi mókuskerékből. Az új dolgok tanulása pedig segíthet új erőre kapni és újra motivációt találni a munkádban.

  3. Vegyél ki szabadságot, gondold újra a helyzeted, a problémáidat. Próbálj meg eljutni a stressz gyökeréhez, inkább minthogy elkerülnéd az aggodalmaidat.
  • Lassítás

Ha úgy érzed, hogy állandóan határidők közt vagy és semmit sem tudsz irányítani, akkor itt az ideje, hogy lelassíts. Szánj rá minden nap egy kevés időt, hogy felismerd a félelmeidet és szorongásodat – esélyes, hogy a legtöbb irracionális és eltúlzott. Tölts időt a családoddal és barátaiddal és szabadulj ki a szabadba. Amikor lazítasz, zenét hallgatsz, sorozatokat nézel, ne hagyd, hogy elvándoroljon az elméd a munka világába – ne hagy, hogy visszakerülj a stressz végtelen körforgásába!

Egyszerűen úgy érzed, hogy nem a megfelelő munkahelyen vagy? Kezdj velünk új karrierbe!

 

Forrás:
https://theundercoverrecruiter.com/early-signs-burn-out/

article image

4 egyedi vállalati hagyomány a nagyvilágból

Ha besétálsz a Gusto irodájába, akkor gyorsan észre fogod venni, hogy senkin sincsen cipő. Sőt, még
Read More >
article image

4 karrierépítő előnye a távmunkának

A legtöbben még mindig úgy gondolnak az otthonról dolgozásra, mint egy lehetetlen vágyálomra. Azonba
Read More >
article image

5 órás munkanap? Lehetséges.

Miként hat a produktivitásra, ha az ember lerövidíti munkaóráit, és hozzájárulhat-e az esélyegyenlős
Read More >