Home office tippek: Tippek, hogy hogyan tarts egyensúlyt a munka és a szabadidő között

Home office tippek: Tippek, hogy hogyan tarts egyensúlyt a munka és a szabadidő között

Az elmúlt néhány hónapban olyan eseménysorozat vette kezdetét, amely során a munkavégzés hagyományos formáját hirtelen az online jelenlét, az otthonról végzett távmunka vette át. A home office, amely korábban csupán a cégek által kínált kedvező juttatásként szerepelt a munkavállalók életében, mára sok esetben a munkaerőmegtartás egyetlen eszközévé vált.

Mind megtapasztaltuk, hogy ez az új helyzet jóval nagyobb szabadságot és önállóságot nyújt, ugyanakkor komoly önfegyelmet is igényel, ha továbbra is hatékony, minőségi munkát szeretnénk kiadni a kezeink közül. Fontos odafigyelnünk arra, hogy a szabadság, amelyet a távmunka biztosít számunkra, nem jelent rövidebb munkaidőt, és kevésbé felelősségteljes tevékenységet, ugyanakkor a másik véglet — a túlóra, a szünetek elhanyagolása, a szabadidő megvonása — sem lehet járható út, ha a mentális és fizikai egészségünket is figyelembe vesszük.

  • Az otthoni munkavégzés során tehát elengedhetetlen, hogy határokat húzzunk saját magunk számára. Legyen egy meghatározott munkaidő keretünk, ugyanúgy, mint korábban, és tudjunk megálljt parancsolni, ha elérkezett a munkaidő vége. Ekkor némítsuk le a levelező és chat programokat, vagy zárjuk be őket, így elkerülve a munka és szabadidő összemosódását.

  • Az sem mindegy, hogy a lakás mely pontján dolgozunk, illetve kifejezetten kerülendő a dolgozó helyiség folytonos változtatása. Érdemes kialakítani egy állandó munkakörnyezetet, amely lehetőség szerint nem a hálószobában kerül berendezésre. Egy különálló szoba, az étkezőasztal, vagy akár a nappali is megfelelő tér lehet erre a célra, viszont fontos, hogy a családtagok is tisztában legyenek az otthonról dolgozó egyén igényeivel, és segítsék az ideális környezet fenntartását.

  • A reggeli készülődés egy fontos része a munkanap kezdetének, így tartsuk fenn ezt a szokást, és továbbra is a korábbi rutin szerint járjunk el reggelente. Habár ezúttal nem lenne égbekiáltó bűn egy kicsit tovább aludni, mégis előnyt kovácsolhatunk abból, ha fél órával korábban felkelünk, elkészítjük a sminket, felöltözünk, és a szokásokhoz híven kávéval és reggelivel indítjuk a napot. Ezáltal elkerülhetjük, hogy a kanapén vagy az ágyban pizsamában fekve engedjünk a lustaság kísértésének.

  • Ahhoz, hogy ne feledkezzünk bele teljesen a munkába, időnként szükség van egy kis szünetre, amelyet korábban egy-egy kávéval vagy kisebb munkahelyi csevelyekkel oldottunk meg. Habár ezek nélkül jóval gyorsabban, és hatékonyabban tudunk haladni a napi teendőinkkel, mégis szükség van egy kis pihenésre, feltöltődésre, hogy még több energiával tudjuk folytatni a napot. Tervezzük meg előre a szüneteinket, amely során a kevésbé időigényes otthoni teendőink egy részét is el tudjuk végezni, így mindkét fronton sikeresnek érezhetjük magunkat.

  • Vázoljunk fel lehetőségeket, hogy a munkaidő leteltével milyen szabadidős tevékenységet szeretnénk végezni, legyen ez akár valamilyen hobbi, egy kis beltéri — vagy szerencsésebb, vidéki társaink esetében kültéri — mozgás, egy rég áhított online képzés elkezdése, vagy egyszerűen csak a családtagokkal eltöltött idő.

A felsorolt tippek betartásával még egy ilyen nehéz, és időnként kilátástalan helyzetben is egyszerűbb lehet fenntartani a kiegyensúlyozott életmódot, és az otthoni munkavégzés hosszútávú, hatékony megőrzését segíti.

 

Írta: Furst Petra