Hogyan lendülj át a nyilvános beszédtől való félelmeden?

Hogyan lendülj át a nyilvános beszédtől való félelmeden?

A siker gyakran attól függ, hogy hogyan tudjuk eladni magunkat. Ennek legnagyobb gátja azonban nem a magunkba vetett hit hiánya, hanem szimplán a félelem, hogy mások előtt kell beszélnünk. Ha professzionális karrierről álmodsz, akkor egyszerűen nem tudod elkerülni, hogy valamilyen szinten előadásokat tarts. Ez egy olyan készség, ami kritikus a karriered szempontjából, akár egy beszámolót adsz, egy ügyfélnek vázolod fel a termékedet vagy egy szemináriumot tartasz. Íme 6 tipp, hogy átlendülj a félelmeden egyszer és mindenkorra!

1.      Légy tisztában a témáddal!

Minél jobban otthon vagy a témádban, annál kisebb az esély rá, hogy elhibázol valamit vagy túlságosan eltérsz a mondanivalódtól út közben. Mondani sem kell, könnyen le tud fagyni az ember, ha zsákutcába beszéli magát. Ha oda-vissza tudsz mindent, amiről beszélni akarsz, akkor könnyen vissza tudod terelni az előadást az eredeti medrébe és a felmerülő kérdésekre is probléma nélkül válaszolni tudsz.

2.      Légy rendezett!

Gondosan tervezd meg, hogy pontosan mit akarsz elmondani és milyen vizuális vagy hangeszközöket akarsz használni az előadásod során. Ha idegen helyen adsz elő, akkor egyeztess, lehetőség szerint látogasd is meg a helyszínt. Így láthatod előre, hogy milyen eszközöket tudsz igénybe venni az előadásodhoz. Készíts kis kártyákat vagy jegyzetet, ahol vázlatszerűen meg van az egész prezentációd. Ez segíteni fog, hogy hogyan ütemezd magad és esetleges idő hiányában mennyit, honnan tudsz kivágni.

3.      Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

Minél felkészültebb vagy annál gördülékenyebb lesz és annál inkább élvezni fogod a prezentálást. Kezdj el jóval az előadásod előtt felkészülni. Gyakorold el mások előtt, akár olyan emberek előtt is, akiket kevésbé ismersz. Csinálj egy videót az előadásodról és nézd vissza, hogy lásd mit tudnál másképp vagy jobban csinálni. Gyakorold a diák közti átvezető mondatokat, hogy az egész természetesnek és folyékonynak hasson.

4.      Tanulj meg ... lélegezni?

Amikor ideges az ember, akkor kapkodja a levegőt. A hallgató közönségednek ez egyértelmű jel, hogy nem vagy a helyzet magaslatán. Mielőtt elkezdenéd az előadásod, vegyél néhány mély levegőt. Ne felejts el beszéd közben is minden fontosabb gondolatod végeztével megállni egy másodpercre és venni egy mély levegőt.

5.      Ne félj a pillanatnyi csendtől!

Tarts apró szüneteket, ha úgy érzed, hogy kezd eluralkodni rajtad a szorongás. Talán örökkévalóságnak tűnhet az a kis pihenő, de a valóságban csak néhány másodperc telik el. De az sem hatalmas probléma, ha ez egy kicsit hosszabb. A közönséged sem fogja bánni, ha adsz nekik egy kis időt, hogy feldolgozzák, amit mondtál és a beszéded is sokkal strukturáltabbnak fog hatni ezáltal.

6.      Fogadd el a fintorokat

Semmi sem tud jobban kizökkenteni, mint a közönséged túlgondolása. Egy normális beszélgetésben hozzá vagyunk szokva, hogy valamilyen nonverbális visszajelzést kapunk akár egy mosoly vagy bólintás formájában. De egy előadás során a közönség máshogy figyel, gyakran mogorva arckifejezéseket magukra öltve. Ez nem azt jelenti, hogy nem tetszik nekik, amit hallanak, egyszerűen csak koncentrálnak az új információkra, amiket be kell fogadniuk. Az esetek többségében inkább az újdonságokra koncentrálnak, mint arra, hogy ezek hogyan vannak prezentálva. Összpontosíts a témádra, hogy mit adsz elő és ne a közönség mimikájára vagy annak hiányára.

Forrás:
https://www.kellyservices.us/us/careers/career-resource-center/managing-your-career/tips-for-overcoming-public-speaking-anxiety/
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/specific-phobias/expert-answers/fear-of-public-speaking/faq-20058416
https://www.americanexpress.com/en-us/business/trends-and-insights/articles/easiest-ways-to-manage-your-public-speaking-fear-2/