Hogyan lehet egy csábító szervezeti kultúrát kialakítani?

Hogyan lehet egy csábító szervezeti kultúrát kialakítani?

A vállalati kultúra elengedhetetlen eleme a vállalatoknak és majdnem minden részére hatással van. A boldog munkaerő gerincét adja. Nem véletlen, hogy a „legjobb munkahelyek” listáján szereplők egyben a legsikeresebbek is. Ezek a szervezetek erős, pozitív vállalati kultúrával rendelkeznek, melyben munkavállalóik a teljesítményük csúcsát tudják nyújtani.

Milyen előnyökkel jár a megfelelő szervezeti kultúra?

  • Toborzás: A legjobb módja a legragyogóbb emberek bevonzásának a megfelelő vállalati kultúra. Más szavakkal ez egy versenyelőny. Vonzz olyan embereket, akiknek a vállalatod otthon és nem lépőkő lesz.
  • Hűség: Nem csak a toborzásban, de ezeknek a tehetségeknek a megtartásában is segít. Nagyobb valószínűséggel maradnak nálad a munkavállalók, ha élvezik a munkahelyüket.
  • Együttműködés, teljesítés és morál: A munkavállalók természetesen boldogabbak lesznek egy buzdító munkakörnyezetben. Ezáltal jobb kapcsolatokat tudnak kialakítani, hatékonyabban tudnak dolgozni akár egyénként és csapatokban is.

Te egy pozitív munkakörnyezetben dolgozol? Esetleg lehetőséget adsz rá, hogy munkavállalóid pozitív élményként éljék meg munkájukat? Vagy csak szeretnéd kialakítani? Most, hogy tisztán látjuk az előnyöket, érdemes felvázolni hogyan is lehet ennek neki kezdeni.

1.      Megfelelő emberek megfelelő helyen

Nem véletlenül annyira hosszadalmas a toborzási folyamat. Végső soron a vállalati kultúrába való beilleszkedés a legfontosabb az új kollégák részéről. Eric Sinoway cikkében lebontja a munkavállalókat típusokra és felvázolja, hogy milyen hatással vannak ezek vállalatodra. Egyik típusa ennek a Vámpír! Ugyan jól teljesít, de a kultúrába nem illeszkedik. Hosszú távon ez belülről bomlasztja a vállalatodat. Hiszen minden egyes munkavállalód a vállalatodat reprezentálja a külső világnak. Szabadulj meg a vámpíroktól! Nincsenek? Nagyszerű, de légy figyelmes a toborzás során, akármennyire is csábító valakinek a tapasztalata, senki sem jár jól, ha nem tud beilleszkedni.

2.      Értékek és célok felfedése

A vállatok többsége ezt tisztán kommunikálja nem csak a vállalaton belül, de az egész világ számára. Egy interjún már fel lehet mérni, hogy potenciális munkavállaló mennyire teszi magáévá ezeket az értékeket és célokat. Azonban biztosan csak úgy mondható meg, ha az egyén már huzamosabb ideje a vállalatnál dolgozik. Persze, ha már van fogalma róluk, érdeklődik irántuk, az már egy jó előjel. Azonban szimplán a létezésük nem elég ahhoz, hogy a vállalati kultúrát javítani tudják. A legeslegelső, amit meg kell tenned, hogy tanítsd a vállalati kultúrát. Nem várhatod el munkavállalóidtól, hogy maguktól tudják ezeket. Ne félj adaptív lenni, nem szégyen változtatni rajta, ha úgy érzed, hogy ez előnyösebb lesz. Ne szabályokat mantrázz, hanem meséld el történetekben. Hogyan kezelt a vállalat bizonyos szituációkat a kultúra segítéségével? Persze nem elég mondani, tenned is kell. Éld át magad is a kultúrát, amit átadni szeretnél. A munkavállalók minden mozdulatodat, minden eredményedet figyelik. A legjobb módja az értékek átadásának, hogy ezeket az értékeket megéled.

3.      Mindenkinek a szava számít

Nincs egy ember, aki mindenre tudja a választ. Ahogyan egyes vállalatok egyre nagyobbá válnak, gyakran limitálják munkavállalóik szabadságát és egyre kisebb hatásuk lesz a vállalat egészére. Van, aki így érzi jól magát és ezzel nincsen semmi gond, de a legambiciózusabb munkavállalók mindig többet szeretnének. Hangot szeretnének adni ötleteiknek, hatással akarnak lenni a vállalat jövőjére és tudják jól, hogy hasznos ezközöket tudnak létrehozni, ha hagyják. Krishna Bharat, a Google alkalmazottja hozta létre a Google Híreket, nem azért mert utasították rá, hanem mert meg akarta oldani a saját és ezáltal rengeteg más ember problémáját is. Nevezetesen a szeptember 11-ei terrortámadás után merült fel benne, hogy hasznos lenne egy hely, ahol különböző forrásokból értesülhet a hírekről.

 

Tehát a megfelelő szervezeti kultúra alapja és eredménye a megfelelő toborzás. Természetesen nem minden vállalat rendelkezik a megfelelő erőforrásokkal a megfelelő jelöltek bevonzására. A Kelly a kultúrára kifejezett figyelemmel tekint a toborzás során.
Munkaerő problémák? Segítünk megoldást találni!

 

Forrás:
http://www.zingtrain.com/org-culture-steps
https://www.glassdoor.co.uk/employers/blog/5-strategies-for-building-company-culture-with-content/
https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2018/01/29/15-best-ways-to-build-a-company-culture-that-thrives/#46ab53a11b96
https://www.forbes.com/sites/alankohll/2018/08/14/how-to-build-a-positive-company-culture/#684b379149b5
https://neilpatel.com/blog/great-company-culture/
https://hbr.org/2012/10/beware-of-the-cultural-vampire