Hogyan kommunikálj megfelelően IT szakemberként?

Hogyan kommunikálj megfelelően IT szakemberként?

Hagyd el a szakzsargont!

Ahhoz, hogy felépítsd az IT karriered nem csak szaktudásra lesz szükséged, hanem megfelelő kommunikációs készségekre is. Sok IT szakember lelkesen beszél munkájáról tele fűzve mondanivalóját szakzsargonnal és rövidítésekkel. Ezzel nincsen semmi gond abban az esetben, ha hozzáértőkkel teszed ezt. Mindenki más csak fehér zajt fog hallani. Ez pedig gyakran nem kívánatos eredményeket hozhat, sőt akár a vállalat működésére is kihathat. Elkerülhetetlen, hogy olyan emberekkel dolgozz, akik egyáltalán nem értenek az informatikához, így előbb vagy utóbb érdemes átgondolnod miként is tudnád tevékenységedet érthetően átadni nekik.

Íme 5 tipp hogyan tudsz hatékonyan kommunikálni munkatársaiddal:

1.      Kérdezd meg, hogy mennyire jártas a témában

A legelső kérdés, amit tisztáznod kell minden esetben. Ha legalább kicsit is ért a témához, akkor a dolgod mértékekkel egyszerűbbé válik. Ha nem jártas a témában, akkor igazodj ehhez. Egyszerűsítsd le a mondanivalódat és használj egyértelmű, szimpla példákat. A továbbiakban megtudhatod hogyan tudsz egy ilyen helyzetben helyt állni.

2.      Használj egyszerű, könnyen érthető kifejezéseket

Úgy tűnhet, hogy mindenki szakzsargonokban beszél, de ne hagyd, hogy ez feszélyezzen! Próbáld meg elhagyni a komplex, összetett szakszavakat. Lehet, hogy egy informatikus munkatárs értékeli ezeket, de mindenki más örömódákat fog zengeni rólad és a segítőkészségedről, ha ezeket elhagyod.

3.      Hagyd el a szakszavakat teljes egészében

Szánj rá időt, hogy bizonyos folyamatokat elmagyarázz. Lehet, hogy neked 3 egymás utáni nagybetű egyértelműen definiálja, hogy mi történik, de nagy valószínűséggel egy üzletembert vagy menedzsert teljesen elveszítesz ezzel. Légy türelmes, magyarázd el egyszerűen a problémát lépésről lépésre, nem kell bevezetni őket a technikai részletekbe, csak a leglényegesebb alapfolyamatok elegendők.

4.      Használj példákat

Az egyik legjobb módja ezeknek a bonyolult folyamatoknak az elmagyarázására, hogy egyszerű hasonlatokkal megérteted. Minél egyszerűbb annál jobb! Szóval, legközelebb, ha megkérdezik tőled, hogy mi az az IP cím akkor ne azt válaszold, hogy:

„Az IP-cím egy egyedi hálózati azonosító, amelyet az Internet Protocol segítségével kommunikáló számítógépek egymás beazonosítására használnak.”

Inkább mondd azt, hogy:

„Az IP cím olyan, mint egy telefonszám. Minden ház működőképes telefon nélkül, de ha saját házadból akarsz elérni valakit egy másik házban, akkor szükséged lesz egy telefonszámra, amin felhívod az ő telefonszámukat. Hasonlóan, ha a saját számitógépeddel akarsz kommunikálni más számítógépekkel, akkor szükséged lesz egy IP címre”

Talán időigényesebb és körülményesnek tűnhet, de bízz bennünk, hosszú távon rengeteg időt spórolsz majd meg így.

5.      Magyarázd el, hogy milyen hatással lesz ez a munkájára vagy a vállalatra

Végső soron ez lesz a legfontosabb kitétel a menedzserednek, főnöködnek vagy akár a munkatársaidnak. Magyarázd el, hogy ez a folyamat, hogyan fog értéket teremteni a vállalatban, miért éri meg ezzel foglalkozni. Miért fontos ez a probléma ennek a személynek? Milyen hatással lesz a munkájára? Mindig gondolj arra, hogy mely részleteket érdemes elmagyarázni a szóban forgó kolléga munkájának szempontjából.

 

Forrás:

https://www.kellyservices.us/us/careers/career-resource-center/managing-your-career/communication-skills-for-it-professionals-dos-and-donts/
https://www.fastcompany.com/3028165/4-ways-to-never-ever-use-jargon-again
https://www.shopify.com/partners/blog/108716102-how-cutting-out-jargon-can-help-you-achieve-clear-communication
https://www.youtube.com/watch?v=_eUxpCG2n7o