5 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére

5 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére

A munkahelyi stressz komoly probléma, nem csak hazánkban, de világszerte is. Az Amerikai Pszichológiai Társaság kutatása szerint az amerikai munkavállalók több, mint harmada krónikus stresszben szenved, ami évente dollármilliárdos károkat okoz az amerikai vállalatoknak. Ami ennél is fontosabb, hogy ez komoly hatással van az életedre a munkahelyen és azon kívül. Azonban nem minden stressz rossz stressz. A szakértők különbséget tesznek jótékony és kártékony stressz közt. Az biztos, hogy egy bizonyos mennyiségű szükséges, hogy az ember motivált maradjon és a feladataira tudjon koncentrálni. A probléma akkor keletkezik, amikor a jótékony stressz felgyülemlik és az ember nem tudja kellőképen levezetni.
Hogyan lehet tehát a negatív stresszt hatékonyan kezelni?

1.      Elegendő és megfelelő alvás

A kialvatlanság erősen gátolja még a normál mennyiségű stresszel való megbirkózást is. Mit tudsz tenni, hogy helyreállítsd bioritmusod? Nyolc óra alvás! Nem tudsz teljesítőképességed csúcsán lenni megfelelő mennyiségű alvás nélkül. A legjobb módja a ennek, ha minden este ugyanakkor fújsz takarodót. Ezáltal minden reggel ugyanakkor fel tudsz kelni, óra nélkül, természetes módon. Viszont ügyelj rá, hogy ezt hétvégén is tartsd, akármennyire is csábító a délig alvás. Ha problémád van az elalvással, akkor gondold végig az esti rutinod. Esetleg tévére alszol el? A vizuális ingerek folyamatosan aktívan tartják agyunkat és nehezítik az elalvást. Kapcsolj ki minden képernyőt egy órával alvás előtt!

2.      Helyes táplálkozás

Sokan pont a felgyülemlett stressz miatt kezdenek el egészségtelenül étkezni. Amikor nagy nyomás alatt vagyunk az agyunk egy hormont, a kortizolt bocsájtja ki, aminek hatására kívánjuk meg a sós, zsíros és édes ételeket. De az ideiglenes öröm, amit adnak valóban csak átmeneti és inkább letargikussá tesz minket ezáltal még inkább növelve a stresszt, amit érzünk. Mit érdemes tehát enni? Magas rosttartalmú gyümölcsök és zöldségek, tészták, teljes kiőrlésű kenyérfélék, magas fehérjetartalmú húsok, mint például csirke. Valamint az úgynevezett „szuperételek”, mint például a fekete áfonya vagy étcsokoládé. Ezek tele vannak kedvjavító antioxidánsokkal.

3.      Rendszeres mozgás

A testmozgás endorfint szabadít fel agyunkban, ami a boldogságért felelős szervezetünkben és segít a stresszoldásban. Napi legalább 30 perc mozgás lenne a legoptimálisabb, de sokan ezt nem tudják napirendjükbe beépíteni. De erre is van megoldás! Ha úgy érzed, hogy túl nagy a feszültség, akkor állj fel, sétálj vagy nyújtózkodj egyet. Már ez elég arra, hogy a vér áramolni kezdjen és beinduljon az endorfintermelődés. Ha ez nem elég, akkor használd ki a munkahely adta lehetőségeket. Kérvényezz egy állítható magasságú asztalt, aminél állva is tudsz dolgozni. Sétálj, amikor csak munkád megengedi, akár egy telefonos interjú vagy megbeszélés közben. A friss levegő és a mozgás nem csak stresszmentesebbé tesz, de hatékonyabban fogod tudni végezni munkádat is.

4.      Egy jól tervezett nap

Sokan csak hajtanak és hajtanak egész nap és úgy hiszik, hogy így a lehető legtöbbet tudják kihozni a munkanapból. Ehelyett a hatékonyság csökken és a stresszszint csak folyamatosan növekszik. Vedd hasznát a naptáradnak és tervezd meg a heted. A legfontosabb, hogy készíts egy egyértelmű fontossági sorrendet. Ne próbálj meg egyszerre minden munkát elvégezni, legyen mindig csak 2-3 feladatod egyszerre. Ne feledd, a pihenés is a munka része! Tervezz be pihenőket is a napodba! Minden 90 perc aktív munka után, menj el sétálni, nyújtózkodj egyet, kapcsolódj ki valahogy 10 percig.

5.      Barátok és Család

Könnyen eltávolodhat barátaitól és családjától az ember, ha folyamatosan dolgozik és túlórázik. Szervezz minden héten valamilyen programot, ahol ki tudsz kapcsolódni. Ne beszéljetek a munkáról és felejtsétek el az okostelefonotokat, csak érezzétek jól magatokat!

Sajnos nem tudjuk elkerülni vagy teljes egészében eltávolítani a stresszt a munkahelyről, de ez nem azt jelenti, hogy kezelni sem lehet. A karrierút során te vagy a legfontosabb, ne hagyd, hogy a stressz tönkre tegye mindennapjaidat.

 

Források:

https://www.kellyservices.us/us/careers/career-resource-center/managing-your-career/five-tips-for-managing-work-related-stress/
https://greatist.com/happiness/manage-workplace-office-stress
https://www.forbes.com/sites/jennagoudreau/2013/03/20/12-ways-to-eliminate-stress-at-work/#6f9c21527f29
https://www.snacknation.com/blog/how-to-reduce-stress-at-work/