A Z generáció igényei

A Z generáció igényei

A legfiatalabb generáció a munkaerő piacán karriert szeretne, de távolságot is akar a munkáltatóval szemben.

A németek munkával szembeni igényei az utóbbi években nagy változásokon ment keresztül. Ehhez mindenekelőtt a Z generáció járult hozzá, a 18-24 évesek korosztálya. Habár a fiatalabbaknak is a munkahelyi biztonság az elsődleges, nagy jelentőséget tulajdonítanak a vállalatok szociális szerepvállalásának is.

A németek 58%-ának a munkahelyi biztonság a legfontosabb munkakövetelmény. Ez a kritérium ugyan a fiatalabbak körében is az első helyen áll, viszont csak 48%-al. Második kritériumként a Z generáció a karrierlehetőséget nevezte meg elvárásként munkáltatójával szemben (39%). Ez csúcsértéknek számít az összes korosztállyal való összevetésben. A demográfiai középértéke ezen kritériumnak csak 30%. A rugalmasság iránti igény a Z generációnál a harmadik helyen áll a maga 36%-ával, míg az idősebb generációknál ez az arány jóval magasabb, 43%. Az anyagi biztonságot a német állampolgárok 38%-a nevezte meg fontos munkakövetelményként, ám a Z generáció tagjainak csupán 31%-a tartotta fontos tényezőnek az egzisztenciális biztonságot.

Ezek az aktuális Employer Branding kutatáseredményei a Randstad-nak. A kutatásban 32 ország, 150 vállalatnál dolgozó, közel 200.000 18 és 65 év közötti munkavállalót kérdeztek, amelyből 6312 munkavállaló Németországban dolgozik.

 

X, Y, …. Z generációk

Az 1950-es évek elején Robert Capa, amerikai fotós használta először az X generáció kifejezést egy fotóriportjában. Az X generációt csak hamar követte az Y, majd a Z generáció. Az X generáció elődjeként a Babyboom alatt születetteket értjük. Nem mindig használják pontosan ugyanúgy ezt a terminológiát, ám általában a következőképp határozzák meg a generációkat kronológiai sorrendjük szerint:

  • Baby Boom-korszak: 1943-1964 között születettek
  • X generáció: 1965-1978 között születettek
  • Y generáció: 1979-1998 között születettek
  • Z generáció: 1999/1995 után születettek

 

A fiatalok több társadalmi felelősségvállalást várnak

A tanulmány arra is rámutat, hogy a 18 és 24 év közöttiek jövőbeli munkáltatójukhoz való viszonyulásukban a szociálpolitikai és ökológiai témák fontosabbak, mint a társadalmi átlag körében. A Z generáció 24%-ánál játszik szerepet egy állásjelentkezésnél, hogy milyen mértékű a társadalmi és környezetvédelmi szerepvállalása a potenciális munkaadónak. A teljes népesség körében ez a szám 17%, míg 2013-ban csupán 8% volt.

„Környezetvédelem, társadalmi igazságosság, technológiai fejlettség, ezek mind aktuális témák, amelyeknek társadalmi relevanciáját a munkaerőpiac is tükrözi “

így Petra Timm, a Randstad sajtó szóvivője. Ez jelenti most az új kihívást a vállalatoknak a kiválasztási folyamatokat illetően.

 

A Z generáció nagyobb hangsúlyt fektet a sokszínűségre és integrációra

Az utóbbi években a munkáltatókkal szemben újabb elvárások is megjelentek, köszönhetően a fiatalabb generációk munkaerőpiacon való megjelenésének. Ezen munkavállalók közel negyede (23%) tulajdonít különösen nagy jelentőséget a sokszínűségnek és integrációnak (Diversity and Integration), míg ez a szám a társadalom egészében csupán 16%.

 

Források:
https://www.personalwirtschaft.de/recruiting/employer-branding/artikel/die-generation-z-hat-andere-jobanforderungen-als-vorgaengergenerationentandereansprche.html

https://www.agentur-jungesherz.de/generation-z/