Nehezedre esik koncentrálni az irodában?

Nehezedre esik koncentrálni az irodában?

A Microsoft 2015-ös tanulmánya szerint, az átlagos ember 8 másodpercig tud egy dologra koncentrálni, ami kevesebb, mint egy aranyhal koncentrációs ideje. Az elmúlt néhány évben folyamatosan csökkent ez az időtartam, ami főleg a digitális világ térhódításának köszönhető. Sok az impulzus, sok az izgalom és az agyunk mindig azt keresi, hogy mi új, mi mozog és mi a következő. 

Mit tudsz tenni, ha a munkára kell koncentrálnod és nem minden másra, ami körülötte van?

Íme 5 tipp a koncentrációd erősítésére a mindennapokban:

  • Kávészünet: Nem csak a felébredés miatt fontos, hanem segít a napi teendőkre is koncentrálni. Egy délutáni kávészünet tökéletes figyelemfrissítő tevékenység. Astrid Nehling tanulmányában kapcsolatot fedezett fel a koffein és agyi aktivitás közt. Habár a koffein nem segíti a tanulást és nem javítja az emlékezést, a pszichológiai izgatottságot növeli. Ennek köszönhetően terelődik el nehezebben a figyelmed és tudsz összpontosítani, megterhelő feladatokat elvégezni.
  • Koncentráció a megfelelő helyen és időben: Fontos azonosítani, hogy milyen feladatok érdemlik meg a figyelmedet és ezt előre betervezni napi, heti, havi vagy akár éves szinten. Mindenkinél más és más, hogy a nap melyik szakaszában tud jól koncentrálni. Hagyj pár napot magadnak, hogy megfigyeld ez nálad miként alakul. Lehet, hogy egyes tevékenységek, mint például egy brain-storming vagy ügyféltalálkozó jobban kimerítenek, mint mások és ezeket érdemes a nap megfelelő szakára tervezned. Ha már sikerült megfejteni, hogy mely tevékenységek ezek, akkor tudod úgy tervezni a napodat, hogy a teljesítőképességed csúcsán tudd ezeket a feladatokat végezni.
  • Készítsd fel agyad: Minden feladat előtt nyugtasd meg magad és szánj néhány percet a következő gyakorlatra: helyezd magad kényelmes pozícióba és lélegezz mélyeket a hasadba! Nem kell törökülésbe lemenned vagy kántálnod és néhány percen belül készen is állsz, hogy neki kezdj a teendődnek.
  • A zene nem figyelemelterelés: Nagyon zavaró tud lenni, ha túl sok a háttérzaj. A Wake Forest gyógyszeriskola és a North Carolina egyetem tanulmánya szerint, a zene segít a saját gondolataidra koncentrálni. Mi a csavar akkor? Természetesen olyan számokat kell hallgatnod, amiket szeretsz. Nem számít, hogy Beethoven, Beatles vagy Biggie, ha segít a munkádra odafigyelni, akkor már elérte a célját.
  • Rövid szünetek: Ahelyett, hogy hagyod a figyelmedet folyamatosan elvándorolni, inkább építs be rövid szüneteket a napi rutinodba. Pszichológus, Alejando Lleras kutatása során megfigyelte, hogy azok a résztvevők, akik rövid szüneteket tartottak egy 50 perces feladat során, sokkal hatékonyabban végezték azt el, mint azok, akik az 50 percet folyamatosan végig dolgozták. A célok deaktiválása és újraaktiválása nagyban segíti az éberség fenntartását. Ezért fontos a rövid szünetek tartása. Munkahatékonyságod növelésében sokat tud segíteni még akkor is, ha esetleg úgy érzed, hogy nem szükséges.

 

Források:

https://www.kellyservices.us/us/careers/career-resource-center/managing-your-career/how-to-improve-your-focus-at-work/

https://www.fastcompany.com/3050123/8-ways-to-improve-your-focus

https://www.gwern.net/docs/nootropics/2010-nehlig.pdf