Facebook pixel
Back to Blogs
Blog Img

Munkavállaló elismerésének módjai

A munkavállalói lojalitás a vállalat hatékonyságában meghatározó szerepet tölt be, így nem mindegy, hogy milyen gyakran érkezik új kolléga a csapatba. Bizonyos, speciális szaktudást igénylő munkakörben kifejezetten hátrány a magas fluktuáció hiszen egy új kollégának minden esetben időre van szüksége amíg felveszi a munkahelyi fonalat és teljes kapacitással tud dolgozni. Az ez idő alatt el nem végzett feladat „veszteséget” jelenthet a cég számára. (Arról nem is beszélve, hogy egy speciális pozícióra már a jelölt felkutatása is a normáltól jóval hosszabb időt vehet igénybe).

A munkavállalói hűség megőrzéséhez és kialakításához elengedhetetlen az alkalmazottak elismerése, amellyel kifejezhetjük megbecsülésüket irántuk. Az elismerésnek számos módja van, amellyel hosszútávon növelhetjük a munkavállalói elégedettséget.

Rugalmasság

Mindenkinek van élete a munkán kívül is, ahol időnként összejönnek a dolgok és az utolsó utáni pillanatban változik meg az egész helyzet: Megbetegszik a háziállata, baleset éri vagy bármi olyan váratlan esemény, amely által kiesik néhány napra a munkából. Ilyenkor legyünk türelmesek, mutassunk empátiát és kísérjük figyelemmel az ügy fejleményeit.

Köszönd meg az elvégzett munkát

Ahogyan a mondás is tartja a szavaknak súlya van. Bár a kollégák alapvetően fizetést kapnak a munkájukért, a köszönetnyilvánítás – akár írásban akár szóban – nagy mértékben hozzájárul ahhoz, hogy a kollégák úgy érezzék a törődést.

Egyéni jutalmak

Nincs 2 egyforma ember, sem 2 egyforma háttér. Minden munkavállalóra eltérően hatnak a „sztenderd” céges jutalmak, így fontos, hogy az alkalmazottak elismerésének módja minden esetben személyre szabott legyen. Például amíg egy fiatalabb kollégának fontosabb az anyagi biztonság, azaz előnyben részesíti a pénzbeli jutalmat, addig a tapasztaltabb/idősebb kollégák többre értékelik a családjukkal eltöltött idő, így nagyobb hasznát veszik néhány extra szabadnapnak. Törekedjünk a munkavállalóink minél jobb megismerésére hiszen a lehetőségek tárháza ilyen téren végtelen.

Biztosíts más területbe való betekintést.

Az egyik legdemotiválóbb dolog, amikor a munkavállaló eléri az úgynevezett üvegplafont, azaz nem tud már újat tanulni jelenlegi pozíciójában. Ilyenkor a munka unalmassá válik, az alkalmazott belefásul és előbb vagy utóbb új munkát fog keresni. A leghatékonyabb módszer ilyen téren, amikor lehetőséget biztosítunk neki, hogy új pozícióban is kipróbálhassa magát. Például egy HR-es kolléga érdeklődik a marketing valamely területe iránt, nyugodtan kérjük meg a marketing munkatársat, hogy magyarázza el neki, mi fán terem az ő szakmája és mutasson meg néhány alap dolgot. Az eltérő pozíciókba való betekintéssel nem csak a befásultság kerülhető el, de hosszútávon akár egy szakmaváltás első állomása is lehet az alkalmazottunknál.

Támogasd továbbtanulásukat!

A mai világban egyre inkább elterjedt fogalom az úgynevezett életen át tartó tanulás (lifelong learning) így emellett a tény mellett a munkáltató sem mehet el. A szakmai továbbképzésekkel, tréningekkel nem csak a kollégát, de az így megszerzett értékes tudást egybekötve az ő tapasztalatával cégünk versenyképességén is rendkívüli módon javíthatunk.

Hallgasd meg visszajelzésüket és véleményüket

A kollégák sokkal jobban érzik a törődést, ha meghallgatjuk véleményüket, visszajelzésüket és a későbbiek során tájékoztatjuk őket annak fejleményéről. Ez utóbbiról sokan megfeledkeznek a munkatársak pedig könnyen demotiválttá válnak, úgy gondolják, felesleges itt bármit is mondani, az ő szavuk nem ér semmit. Minden esetben adjunk tájékoztatást a kollégák visszajelzéseinek fejleményéről, milyen változások / változtatások történtek / fognak történni véleményük alapján.

Ha esetleg egy olyan munkahelyet keresel, ahol megbecsülnek téged, nézz szét állásajánlataink között az alábbi linkre kattintva: https://www.kellyservices.hu/allasok