Facebook pixel
Back to Blogs
Blog Img

Mik azok a soft skillek és hogyan lehet elsajátítani azokat?

Bizonyára azt hinnénk, hogy a képességeink csak és kizárólag lexikálisak és gyakorlatiasak lehetnek, viszont sajnos ez nem így van. Manapság két különböző csoportba lehet sorolni ezeket. Soft vagy hard skillek azaz a „puha vagy kemény készségek” Na de mi a különbség a kettő között?

Mik azok a soft skillek?

A soft skillek közé tartoznak azok a szociális, interperszonális készségek, mint például a problémamegoldás, érvelés, alkalmazkodókészség és kommunikációs mód, magyarán azok a tulajdonságok, amelyeket a mindennapi életben az emberi kapcsolatainkban is használunk.

Ezeket a tulajdonságokat papírral szinte lehetetlen felmérni, hiszen az önéletrajzban csak az egyén végzettségéről, képesítéséről kapunk információt, az együttműködésre való hajlamáról, a kommunikációs képességéről az érzelmi intelligenciájáról pedig nem.

A soft skillek „meglétét” és hatékonyságát többféleképpen ellenőrizhetjük. Az egyik módszer, ha élünk a kapcsolati hálónk adta lehetőségekkel és más forráson keresztül információt szerzünk az adott jelöltről. Mennyire rugalmas, mennyire tud jól kommunikálni, milyen a tárgyalóképessége?

A másik módszer – és egyben legjobb – amikor mi magunk győződünk meg arról, hogy milyen is az adott egyén soft skillje, egy személyes állásinterjú formájában.

Milyen soft skillek vannak?

  • A fejlődési vágy, nyitottság.

    • A lifelong learning – azaz az élethosszon át tartó tanulásnak is mondhatnánk ezt a képességet. A mai világ annyira gyorsan változik, hogy nyitottnak kell lenni az új dolgokra és változásokra. Ha a változást kihívásként éljük meg, sokkal könnyebben oldjuk meg az adott problémát ezzel együtt pedig fejlesztjük önmagunkat.

  • Aktív hallgatás

    • Ez a skill az egyik legalapvetőbb kommunikációs készség, amelynek megléte nagyban hozzájárul a konfliktuskezeléshez és a problémamegoldáshoz. Az Aktív hallgatás tulajdonképpen azt jelenti, hogy „hagyjuk, hogy a másik kibeszélje magát”. Az aktív hallgatás nem azt jelenti, hogy egyszerűen csak nem vágunk a másik szavába, hanem azt, hogy amikor a másik fél elmondta, amit szeretne, néhány másodpercig nem szólunk semmit. Az esetek döntő többségében, néhány másodpercnyi néma csend után a másik fél folytatni kezdi monológját, így pedig mi magunk is extra információhoz jutunk, amely hasznos lehet egy problémás szituáció megoldásában.

  • Kommunikációs készség

    • Ezen készség azt biztosítja a beszélgetőpartner számára, hogy az egyén képes dekódolni, megérteni az üzenet tartalmát, valamint erről megfelelő visszajelzést biztosít a másik fél számára. A kommunikáció eredményessége ugyanakkor függ attól is, hogy a 2 fél mennyire kezeli jól a stresszhelyzeteket, mennyire tud higgadt fejjel gondolkodni és kommunikálni a többiekkel.

  • Alkalmazkodási készség / csapatmunka

    • A rugalmasság kéz a kézben jár a nyitottsággal. Nem mindegy, hogy egy adott munkavállaló hogyan és miként működik együtt a vállalat többi kollégájával, hogyan tudnak közös megegyezésre jutni bizonyos dolgokban.

  • Kreativitás

    • Valamennyi álláshirdetésben előny / elvárás, hogy a jelentkezőnek kreatívnak is kell lennie, de nem ok nélkül. A kreatív emberek sokszor képesek a „dobozon” kívül gondolkodni és teljesen más megközelítésből, új megoldásokat találni a felmerülő problémára.

Hogyan lehet elsajátítani a soft skilleket?

Ahhoz, hogy rájöjjünk mely területeken kell fejlődnünk elengedhetetlen, hogy tudjuk, miben szenvedünk hiányt és mely készségünket kell fejleszteni. Ehhez létfontosságú a jó önismeret. Fel kell mérnünk, hogy az adott helyzetben hogyan reagáltunk, mit éreztünk, mit és milyen stílusban válaszoltunk, mennyire voltak ezek a reakciók és érzelmek összhangban céljainkkal / motivációnkkal, valamint a környezet reakcióját és visszajelzését is figyelembe kell venni.

Először önmagunkban kell tehát rendet tenni, meg kell tanulni az érzelmeinket kezelni, szinkront kell teremteni a motiváció és a szándékaink között. Akkor tekinthetjük a soft skilljeinket fejlettnek, ha frusztráltan, ingerülten is képesek vagyunk erőszakmentes párbeszédet folytatni a másik féllel és hatékonyan átadni mondandónk lényegét.