Minden évben óriási kihívást jelent előrukkolni egy új listával. Nyilvánvaló, hogy az átfogó megatrendek idén is megmaradnak. De nem az a cél, hogy a trendeket használjuk, hanem hogy a HR hatókörét növeljük úgy, hogy hasznot kovácsolunk belőlük.
Hogy növelhetjük az ellenállóképességét a cégünknek és a munkavállalóinknak? Hogyan profitálhatunk a klienseinkből? Hogyan dolgozhatunk adatvezérelt és bizonyítékon alapuló módon? Vajon agilisan dolgozunk, hogyha a tervezési gondolkodást alkalmazzuk? Felvehetünk több, rugalmas személyiséggel rendelkező embert? Van bármilyen innovatív HR technika a kiválasztáshoz? – ezekre a kérdésekre keressük a választ cikkünkben.
A ,,megtörhetetlen” Nassim Nicolas Taleb könyvében jelent meg. Így írta le: ,,Néhány dolog a sokkhatásból profitál, akkor gyarapszik és növekedik, ha bizonytalanságnak van kitéve, véletlenszerűségnek, rendellenességnek és stresszoroknak. Szeretik a kalandot, a kockázatot és a bizonytalanságot.” A megtörhetetlenség túlmutat a rugalmasságon vagy a robusztuson. A rugalmas ellenáll a sokkhatásnak és nem változik, a megtörhetetlen jobbá válik általa. Ez a személyiség az elmúlt évben egyre inkább előtérbe került a HR szektorban. A gyors tanulási képesség egy olyan jellemvonás, amit a vállalatok nagymértékben preferálnak embereknél. A koronavírus-járvány alatt sokszor hallottunk az ellenálló képességről: hogyan tudnak a vállalatok és a vállalat dolgozói visszatérni? A megtörhetetlenség egy erősebb koncepció: hogyan tudsz visszatérni egy magasabb szinten?
Az ilyen személyiségek utáni keresés egy lehetséges opció. Persze sokkal több mindent tehetünk még annak érdekében, hogy a cégeket és az ott dolgozó embereket megtörhetetlenné tegyük. A munkahelyeken a fókusz a jólléten és a boldogságon mostanában inkább negatív következményekkel bír, főleg ha az ellenállóképességet szeretnénk megerősíteni, vagy még több: a megtörhetetlenséget.
A koronavírus-járványnak köszönhetően szinten lépünk irodák terén: beköszönt a hibrid iroda. A hibrid irodának köszönhetően személyre szabhatjuk a munkahelyünket, jó pár dolgot figyelembe véve:a munka fajtáját, a feladatot, a dolgozó személyiségét, a dolgozó otthoni körülményeit. A megszokott irodák még mindig elérhetőek lesznek mindenki számára, de számos új megoldással kell előrukkolni a személyessé tétel érdekében.A home office jelentősége továbbra is nőni fog, a home office dizájn egy olyan probléma lesz, amivel sokat kell foglalkoznunk 2021-ben.
A munka és a munkahely egyre inkább különválnak (lásd: hibrid iroda). Megcáfolhatatlan ,hogy az otthonról dolgozásnak köszönhetően nehéz elhatárolni a magánéletet és a munkát. Mindemellett a munkához való kötődésünk lazább lesz. A főnök és a munkatársak kikerültek a látóterünkből, habár a videóinterjúk segítenek, de az sem elég. Nyilvánvalóvá vált, hogy a munkát otthonról is el lehet végezni, ezért lehet munkaerőt a nemzetközi munkaerőpiacról alkalmazni. Az home office miatt nő az elkülönülés veszélye, és a személyzet elköteleződése csökken. A hosszú távú következményeit még tanulmányozni kell, de az biztos, hogy nem lesz mind pozitív.
Ha manapság bemész az irodába, nagyjából két lehetőséggel találod szembe magad. Az első lehetőség a szabályozás.Mindenhol feliratokat látsz: Tartsd a 1,5 méter távolságot! Fertőtleníts! Az útvonalat nyilak jelölik és néhány helyre tilos bemenni.
Az alternatív második lehetőség a ,,nudging”. A ,,nudge” jelentése magyarul elég nehezen adható vissza, a döntéshozó valamilyen irányba történő terelését jelenti. Újra tervezték az irodákat úgy, hogy az elvárt viselkedés magától jön. A munkaállomásokat például sötét szőnyegre helyezték, az emberek pedig azokra nem lépnek rá, ezért a kívánt távolságot tudattalanul is betartják.
A munkaadók nem szentek, követni és kontrollálni akarják a munkavállalókat. Nem mondják, de bizonyára így gondolják: ,,A bizalom jó, a kontroll még inkább.” A munkavállaló monitorozó szoftver használata egyre elterjedtebbé válik majd.
Amennyiben munkaerőhiánnyal küzd, vegye fel velünk a kapcsolatot, itt, vagy ha állásra van szüksége látogasson el erre az oldalra!